Blogger Templates

Monday, February 21

ketawe sekejap! (2 harkat jer..)

Saya sedang berjalan keluar daripada kolej saya ketika saya melihat seorang pengemis tua, dalam lingkungan umur 50- an, sedang duduk meminta sedekah. Selalunya, saya hanya memberi wang kepada mereka dan terus berlalu.Entah kenapa, mungkin mood saya tengah baik dan saya pun tiada rushing nak ke mana-mana. 
Saya lalu berbual2 dengan Pengemis tersebut. 

Saya :        Sudah lama mengemis, pakcik?
Pengemis : Ya...lebih kurang sudah 18 tahun , nak.
Saya :        Wah, sudah lama juga ya pakcik..sehari biasanya                               dapat berapa pakcik? 
Pengemis : Paling sedikit RM50.00 nak..
Saya :        Banyak juga ya pakcik??
Pengemis : Bolehlah nak, untuk keluarga... 
Saya :        Ohhhh.....keluarga pakcik ada di mana?
Pengemis : Isteri pakcik meninggal lama dah...
                 Anak pakcik pulak semuanya ada 3 orang, tiga-tiga
                  lelaki.Yang pertama dekat di Universiti Putra Malaysia    
                  di Serdang tu. Yang kedua dekat Universiti Malaya
                  dan yang ketiga dekat Universiti kebangsaan Malaysia di
                  Bangi nunn.. 
Saya :       Wahh..hebat- hebat keluarga pakcik ni...boleh tahan juga
                  yerrr.. 
Pengemis: (Sambil tersenyum ;-) Biasalah nak. Anak pun pandai 
                  apa, sekolah kat sini?
Saya:         (Membalas senyuman..^_ ^..) Pakcik ni..So anak pakcik 
                  tu semuanya masih kuliah? 
Pengemis : Tak arrrrrr....semuanya mengemis seperti pakcik.... 
                  Diorang kata duduk mengemis dekat 
                  universiti ni banyak ckit incomnyer pasal budak2 U nie 
                  pemurah! Lagi2 kalau dekat2 exam. Setakat dua tiga 
                  ratus sari tu biasalah! 
Saya :        Cisss..Hampehhhhhh. ......!!!! hahahhahaha =)

No comments: